Wszystko, co warto wiedzieć, aby skutecznie obniżyć poziom cholesterolu za pomocą diety

Cholesterol to związek chemiczny, który występuje we wszystkich komórkach ludzkiego organizmu i zapewnia jego poprawne funkcjonowanie. Mimo to nadmiar tej substancji jest niezwykle szkodliwy. Zignorowanie podwyższonego cholesterolu prowadzi do wielu chorób, które zagrażają życiu. Na szczęście szybka reakcja umożliwia zmniejszenie ryzyka wystąpienia poważnych problemów ze zdrowiem oraz sprawia, że uzyskanie poprawnych wyników badań jest bardzo proste. Niezwykle skuteczna okazuje się między innymi dieta na wysoki cholesterol, która wpływa pozytywne na pracę całego organizmu.

Podwyższony cholesterol – skąd się bierze?

Aby wiedzieć, jak zwalczyć zbyt wysoki poziom cholesterolu, warto najpierw zrozumieć przyczyny jego powstawania. Wbrew pozorom nie jest to problem, który dotyka tylko osoby starsze lub zmagające się z nadwagą. W rzeczywistości coraz więcej młodych i szczupłych ludzi otrzymuje od lekarza wyniki, które nie są zadowalające. Jeśli chodzi o wysoki cholesterol dieta oraz niezbyt aktywny tryb życia często są najważniejszymi czynnikami negatywnie wpływającymi na stan zdrowia.

Mimo że najwięcej cholesterolu powstaje w wątrobie, niewłaściwy sposób odżywiania wpływa na gromadzenie się w organizmie szkodliwych składników, które utrudniają jego funkcjonowanie. Złe nawyki żywieniowe to między innymi spożywanie dużych ilości słodyczy, przetworzonych potraw, fast-foodów czy wielu słonych produktów, takich jak chipsy, chrupki czy krakersy. Tego typu przekąski cechują się wysoką zawartością tłuszczów trans, które są wyjątkowo szkodliwe. Co więcej, na duży cholesterol ma wpływ także palenie papierosów czy brak regularnego wysiłku fizycznego. Nie bez znaczenia jest również stres.

Dlaczego powinno się obniżyć wysoki cholesterol za pomocą diety?

Nie jest tajemnicą fakt, że nieleczony podwyższony cholesterol, prowadzi do niezwykle poważnych schorzeń. Spośród nich należy wymienić przede wszystkim miażdżycę, udar mózgu czy zawał. Mimo to bardzo dużo osób wciąż lekceważy swoje dolegliwości tak długo, aż nie zauważy widocznego pogorszenia stanu zdrowia. Niestety wtedy często bywa za późno, aby zawalczyć o powrót do pełni sił.

Odpowiednio dobrana dieta przy podwyższonym cholesterolu często wystarczy, aby wrócić do zdrowia. To mit, że w każdym przypadku lekarze zalecają branie leków, które również nie są obojętne dla organizmu. Zazwyczaj jedyną koniecznością jest zrezygnowanie ze szkodliwych nawyków żywieniowych i wprowadzenie zdrowego sposobu odżywiania się, który może być równie smaczny, a przy tym dużo bardziej wartościowy. O czym należy pamiętać, aby ułożyć najlepszy jadłospis przy wysokim cholesterolu?

Składniki diety obniżającej poziom cholesterolu

Kiedy chodzi o podwyższony cholesterol dieta, która będzie odpowiednio zbilansowana, pozwala szybko obniżyć jego szkodliwy poziom oraz bardzo dobrze wpływa na ogólne samopoczucie. Dzięki temu mamy też więcej ochoty na różne aktywności fizyczne, co również minimalizuje ryzyko wystąpienia niebezpiecznych chorób. Wbrew pozorom tego typu jadłospis nie jest wcale zbyt skomplikowany ani nie wymaga żadnych dużych wyrzeczeń.

Zdrowa dieta przy wysokim cholesterolu powinna opierać się na naturalnych produktach. Warto unikać przetworzonej żywności i zdecydować się na samodzielne gotowanie lub na odpowiedni catering. Niezwykle ważne jest regularne spożywanie warzyw oraz owoców. Bardzo istotnym składnikiem diety przy podwyższonym cholesterolu są także kwasy tłuszczowe omega-3. Znajdują się one w rybach morskich oraz w olejach rybich. Pomagają obniżyć poziom szkodliwych związków w organizmie nawet wtedy, kiedy spożywamy produkty zawierające cholesterol.

Innym ważnym składnikiem diety na wysoki cholesterol jest błonnik pokarmowy rozpuszczalny. Oprócz tego, że bardzo pozytywnie wpływa na gospodarkę lipidową, odpowiada też za dłuższe poczucie sytości oraz zapobiega rozwojowi cukrzycy. Wzmacnia również układ odpornościowy i zapewnia lepszą mikroflorę jelitową. W jakich produktach znajduje się największa ilość błonnika pokarmowego?

– zboża, takie jak jęczmień czy owies,

– jabłka,

– cytrusy,

– pietruszka,

– marchew,

– siemię lniane,

– płatki owsiane,

– babka płesznik,

– orzechy.

W jaki sposób stworzyć zdrowy jadłospis przy wysokim cholesterolu?

Mimo że zbilansowane posiłki są bardzo ważnym elementem zdrowych nawyków żywieniowych, nie można też zapomnieć o ich regularnym spożywaniu. Dlatego kiedy naszym cel stanowi skuteczna dieta obniżająca cholesterol jadłospis jest jej istotną częścią. Warto zaplanować swój dzień tak, aby mieć czas na pięć dań, które będą bogate w warzywa oraz owoce. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy rezygnować ze wszystkich ulubionych produktów. Należy przede wszystkim zwrócić uwagę na dostarczanie organizmowi składników, które pomagają zredukować wysoki cholesterol. Dzięki temu nasza dieta nie będzie okresem różnych wyrzeczeń, ale świetną okazją na wypróbowanie nowych smaków i właściwe zadbanie o swoje zdrowie.