Spirulina i młody jęczmień – zdrowie w kolorze zieleni

Na rynku tzw. „superfoods” stale pojawiają się nowe produkty i coraz częściej urozmaicamy swój jadłospis artykułami spożywczymi, których stosowanie może nieść za sobą korzyści zdrowotne. Przykładem takich zyskujących na popularności nowości jest spirulina oraz zielony jęczmień. Czym zasłużyły sobie na miano superpokarmów?

Spirulina – niesamowita alga

Ogromne zainteresowanie zyskuje ostatnio spirulina, czyli mikroskopijna alga, występująca naturalnie w afrykańskich jeziorach. W tamtych rejonach od dawna znane są jej prozdrowotne właściwości, a ostatnio stała się cenionym produktem także na naszym rynku. Spirulina występuje w postaci tabletek – jako suplement diety, bądź proszku, który możemy dostać w sklepach ze zdrową żywnością. W tej formie występuje również jako dodatek do kosmetyków.

Właściwości spiruliny są wyjątkowe przede wszystkim dlatego, że stanowi świetne źródło wysokowartościowego białka (którego zawiera nawet 60-70%). Niektórzy dietetycy i specjaliści od żywienia używają wobec niej określenia „zielone mięso”. Oprócz znacznych ilości białka, spirulina jest bogata w beta-karoten, kwas foliowy, żelazo, mangan, miedź, cynk i selen. Zaleca się ją osobom z nadwagą, otyłością, cukrzycą typu 2, niedokrwistością, mającym problemy z włosami, skórą (głównie zmianami trądzikowymi) i paznokciami, a także wegetarianom i weganom.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę, iż spirulina zawiera dużo kwasu gamma-linolenowego (GLA), należącego do grupy kwasów NNKT (Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych), które muszą być dostarczane wraz z dietą, ponieważ organizm nie potrafi ich samodzielnie wytworzyć. Jego działanie polega głównie na obniżaniu stężenia cholesterolu całkowitego we krwi. Wykazuje także funkcję przeciwzapalną i przeciwalergiczną. Ponadto kwas GLA jest zalecany osobom z depresją, ze względu na działanie odżywcze w stosunku do komórek nerwowych.

Należy jednak pamiętać, iż spiruliny nie powinny spożywać osoby z fenyloketonurią oraz zażywające leki, które regulują krzepliwość krwi. Dodatkowo zrezygnować z niej powinny kobiety w ciąży, karmiące piersią, a także dzieci.

Moda na zielony jęczmień – uzasadniona?

Zielony jęczmień, podobnie jak spirulina, występuje w postaci tabletek lub proszku. W przypadku składników odżywczych to zielony, znany również pod nazwą „młody”, jęczmień jest niewątpliwie doskonałym źródłem witamin i składników mineralnych. Zawiera witaminę C i beta-karoten, dzięki czemu można mu przypisać działanie antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe. Łagodzi stany zapalne i oczyszcza organizm. Jest również źródłem wielu cennych składników odżywczych, niezbędnych do zachowania zdrowia: witamin z grupy B, kwasu foliowego, wapnia, magnezu i cynku. Mogą go z korzyścią stosować osoby z trądzikiem, problemami z paznokciami, osoby z bólami żołądka, cukrzycą typu 2 oraz nadciśnieniem tętniczym.

Zielony jęczmień największą popularnością cieszy się jednak wśród osób, które stosują dietę redukcyjną. Jego właściwości odchudzające wynikają przede wszystkim z dużej zawartości błonnika pokarmowego (3-6 g), rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego w wodzie. Pierwsza frakcja daje uczucie sytości oraz opóźnia opróżnianie żołądka. Dodatkowym atutem jest jej działanie obniżające stężenie cholesterolu całkowitego we krwi. Z kolei zawarty w młodym jęczmieniu błonnik nierozpuszczalny w wodzie pobudza perystaltykę jelit oraz zapobiega zaparciom.

Suplementy diety ze spiruliną lub młodym jęczmieniem można kupić w prawie każdej aptece, mimo to zaleca się wcześniejszą konsultację z lekarzem, aby wykluczyć przeciwwskazania. Z kolei jako proszek można dodawać je do koktajli, napojów, chleba i innych produktów – nadadzą potrawom intensywny, zielony kolor.

W stosowaniu produktów, takich jak spirulina i zielony jęczmień, najważniejszy jest jednak rozsądek. Producenci zachwalają ich superwłaściwości: “odzyskasz młodość”, “poprawisz funkcjonowanie organizmu”, “nasz produkt zmniejsza ryzyko chorób”, ale należy pamiętać, iż produkty te nie są receptą na każdy problem zdrowotny. Mogą stanowić świetne urozmaicenie posiłków, ale tylko odpowiednio zbilansowana dieta dostarczy nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Porady Apet’eat

Dominika Łuczak
Dietetyk i Konsultant Klienta Apet’eat – Catering dietetyczny Warszawa

dieta_ucznia