Sezonowy Apet’eat – dyniowy zawrót głowy

Jesień niewątpliwie kojarzy nam się z szumem spadających liści, zapachem cynamonu i soczyście pomarańczowymi dyniami! To właśnie dynia jest warzywem królującym na stole o tej porze roku. Nic dziwnego, gdyż poza wartościami odżywczymi jest to niezwykle wszechstronny składnik w kuchni. Można z niej wyczarować liczne dania i desery! Puree z dyni będzie świetną bazą do rozgrzewającej zupy krem, korzennego latte, ciasta, a nawet sosu do wegańskiego mac&cheese. Natomiast upieczona świetnie sprawdzi się w sałatkach oraz warzywnych gulaszach.

Dynia należy do jednorocznych roślin z rodziny dyniowatych. Istnieje około 20 gatunków dyni, a do najbardziej popularnych należą: dynia zwyczajna, olbrzymia, piżmowa oraz hokkaido. Co ciekawe jest ona spokrewniona z kabaczkiem, cukinią, ogórkiem, melonem, a nawet arbuzem!

Dynie to warzywa o stosunkowo niskiej wartości energetycznej – 100g dostarcza niespełna 30 kcal. Jest ona natomiast źródłem wielu witamin: A, C, E, kwasu foliowego i witaminy B3 oraz składników mineralnych takich jak: magnez, wapń, potas, selen czy cynk. Dodatkowo miąższ tego warzywa jest źródłem błonnika pokarmowego, który poprawia pracę jelit, zapobiega zaparciom i wydłuża uczucie sytości. Dynia wykazuje działanie kardioprotekcyjne – między innymi zmniejsza ciśnienie tętnicze krwi, zaś błonnik w niej zawarty pomaga obniżać stężenie cholesterolu we krwi. Ponadto, dzięki zawartości witamin A, C oraz E, dynia może korzystnie wpływać na funkcjonowanie naszego układu odpornościowego. Należy pamiętać, że poza miąższem cenne są także pestki dyni! Stanowią dobre źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Jesienią warto korzystać z zalet dyni – nie da się ukryć, że poza walorami zdrowotnymi może być naturalną ozdobą każdego domu – nie tylko jako lampion w okresie Halloween… 😉

 

Izabela Malinowska

Dietetyk i Konsultant Klienta Apet’eat – Catering dietetyczny Warszawa