Na czym naprawdę polega zdrowe odżywianie? Poznaj najważniejsze zasady!

Zdrowe odżywianie jest podstawą profilaktyki wielu chorób, ale również dobrego samopoczucia i prawidłowej masy ciała. Mimo że świadomość społeczna w tym zakresie z roku na rok jest coraz większa, to wciąż wiele osób nie do końca wie, jak zacząć zdrowe odżywianie. Pomocne w takim przypadku może być skorzystanie z usług dietetyka lub wybór diety pudełkowej, która pomoże wdrożyć się w zasady zdrowego odżywiania.

Co to jest zdrowe odżywianie?

Zdrowe odżywianie to nic innego, jak sposób jedzenia, który ma służyć twojemu zdrowiu i dobremu samopoczuciu. Aby jednak to było możliwe, powinno ono spełniać kilka podstawowych zasad.

Zdrowe jedzenie powinno być przede wszystkim zróżnicowane, aby dostarczać organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, jak węglowodany, białko, tłuszcze, witaminy oraz składniki mineralne. Równie istotna jest jakość spożywanych posiłków, a także ich ilość. Nie jest tajemnicą, że umiar w jedzeniu pozwala zachować prawidłową masę ciała. Osoby szczupłe rzadziej chorują też na tzw. choroby dietozależne jak nadciśnienie tętnicze, choroby serca i układu krążenia, otyłość, niektóre nowotwory, cukrzyca typu II, czy nawet próchnica.

Wiele na temat prawidłowego sposobu żywienia dowiesz się w artykule: Jak się zdrowo odżywiać i schudnąć?

Jak zacząć zdrowe odżywianie?

Wdrażanie zdrowego odżywiania wbrew pozorom wcale nie jest łatwym zadaniem. Niejednokrotnie należy zmierzyć się z przyzwyczajeniami, które towarzyszyły nam przez wiele lat. Aby więc odnieść sukces w modyfikacji swojego stylu życia, zmiany najlepiej wprowadzać metodą małych kroków.

Zdecydowanie łatwiej będzie przyzwyczaić się do nowego sposobu żywienia, budując zdrowe nawyki. Spożywanie śniadania, unikanie podjadania pomiędzy posiłkami, czy modyfikacja swojego dotychczasowego menu to jedynie początek zmian, jakie możesz zacząć u siebie wprowadzać. Dla osób, którym brakuje czasu, chęci lub umiejętności w przygotowywaniu zdrowych posiłków dieta redukcyjna pudełkowa Warszawa będzie doskonałym wyborem.

Co więcej, zmiana nawyków żywieniowych wymaga przede wszystkim zmiany podejścia do swojego sposobu żywienia. Zdrowa dieta nie powinna oznaczać dla nas przykrych wyrzeczeń. Wręcz przeciwnie – powinna stać się sposobem na życie, który poprawia nie tylko zdrowie, ale również samopoczucie. Zauważysz to już po kilku dniach racjonalnego odżywiania.

Zdrowe odżywianie – zasady

Istnieje wiele zasad zdrowego odżywiania, jednak na początek warto zwrócić uwagę na:

  1. Spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia w odstępach co 3-4 godziny.
  2. Wyrobienie sobie nawyku spożywania śniadań.
  3. Spożywanie kolacji najpóźniej na 2 godziny przed snem.
  4. Różnorodność posiłków.
  5. Unikanie słodyczy, tłustych przekąsek, dań gotowych i dań typu fast food, które dostarczają wiele cukru, soli i nasyconych kwasów tłuszczowych.
  6. Dostosowanie kaloryczności posiłków do swoich indywidualnych potrzeb.
  7. Wypijanie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia, minimum 1,5 litra.
  8. Unikanie produktów wysokoprzetworzonych, które w swoim składzie zawierają wiele sztucznych dodatków, jak np. sztuczne barwniki, aromaty, glutaminian sodu, syrop glukozowo-fruktozowy, ale również soli oraz cukru.
  9. Wybieranie zdrowych metod obróbki żywności jak gotowanie, duszenie, pieczenie lub grillowanie.

Zdrowe odżywianie – co jeść?

Podstawą zdrowego odżywiania jest urozmaicony jadłospis, który pozwala dostarczyć wraz z dietą wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Świeże warzywa i owoce powinny stać się częścią każdego posiłku. Są one doskonałym źródłem witamin, błonnika pokarmowego oraz węglowodanów złożonych. Te ostatnie znajdziesz też w produktach pełnoziarnistych, które pozwalają zachować prawidłowy poziom glukozy we krwi. Warto więc wykluczyć ze swojej diety węglowodany proste pod postacią słodyczy, wyrobów cukierniczych, czy niezdrowych przekąsek.

W zdrowej diecie nie może też zabraknąć dobrych źródeł białka jak mięso, ryby, mleko i produkty mleczne, czy jaja. Składnik ten można też pozyskiwać z produktów roślinnych jak tofu, soczewica, ciecierzyca, groch, czy fasolka.

Prawidłowo zbilansowana dieta nie wyklucza tłuszczu. Jest on niezbędnym składnikiem dla naszego organizmu. Warto jednak postawić na nienasycone oleje roślinne i zrezygnować z nasyconych tłuszczów zwierzęcych. Oliwa z oliwek, olej słonecznikowy i rzepakowy, awokado, pestki, nasiona, orzechy oraz tłuste ryby morskie to część łatwo dostępnych produktów zawierających zdrowe tłuszcze.

Mimo że początkowe modyfikacje dotychczasowego trybu życia mogą być trudne, to jednak po pewnym czasie przyzwyczaisz się do zmian. Kiedy już wybór zdrowych produktów stanie się twoim nawykiem, nie zapominaj również o odpowiedniej dawce ruchu. Zestaw ten gwarantuje zdrowie i dobre samopoczucie!