Kalendarz sezonowości warzyw i owoców

O tym, że podstawą zdrowej diety są owoce oraz warzywa, nie trzeba nikogo przekonywać. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak ważne jest spożywanie sezonowych warzyw i owoców. Dlaczego tak jest? Jakie korzyści przynosi organizmowi zjadanie produktów zgodnie z kalendarzem pór roku? Na te oraz podobne pytania odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

Owoce i warzywa sezonowe – dlaczego warto je jeść?

Sezonowe warzywa, owoce, czyli takie, które rosną i dojrzewają w aktualnej porze roku, są smaczne oraz wyjątkowo pożywne. Produkty naturalnie dostępne w danym czasie cechują się optymalną, najodpowiedniejszą dla organizmu zawartością składników mineralnych, witamin oraz substancji biologicznie czynnych, które trudno zastąpić nawet najlepszymi suplementami diety. Wybór naturalnie dojrzałych, gotowych do zjedzenia owoców lub warzyw jest mądrym, zdrowym, a przy tym wyśmienitym w smaku wyborem żywieniowym, polecanym przez najważniejsze instytuty żywienia.

Warto przy tym wspomnieć również o kwestii cen. Sezonowe warzywa i owoce są zazwyczaj po prostu tańsze niż produkty niesezonowe, co jest kolejną zaletą przemawiającą za ich kupowaniem.

Warzywa sezonowe – kalendarz

Jak konkretnie przedstawia się kalendarz sezonowości warzyw i owoców? Najwięcej płodów rolnych dostępnych jest w okresie od maja do września, ale w każdym innym miesiącu również można nabyć świeże, sezonowe warzywa oraz owoce. Zacznijmy od wskazania warzyw, które można (i warto!) spożywać w kolejnych miesiącach:

styczeń, luty, marzec, kwiecień – w każdym z tych miesięcy dostępne są brukselka, burak ćwikłowy, cebula, czosnek, fasola, jarmuż, kapusta biała i czerwona, marchew, pieczarka, pietruszka, por, seler, topinambur, ziemniak, a dodatkowo w marcu oraz kwietniu pojawiają się również rzodkiewka oraz sałata;

maj – botwina, bób, burak ćwikłowy, cebula, czosnek, fasola, groszek cukrowy, jarmuż, kalafior, kalarepa, kapusta biała i czerwona, marchew, ogórek, pieczarka, pietruszka, pomidor, por, rzodkiewka, sałata, seler, szczaw, szparagi, szpinak, topinambur, ziemniak;

czerwiec – bakłażan, botwina, bób, brokuł, burak ćwikłowy, cebula, czosnek, fasola, groszek cukrowy oraz zielony, jarmuż, kalafior, kalarepa, kapusta biała, czerwona i pekińska, marchew, ogórek, pieczarka, pietruszka, pomidor, por, rzodkiewka, sałata, seler, szczaw, szparagi, szpinak, topinambur, ziemniak;

lipiec – w lipcu dostępne są wszystkie warzywa sezonowe, które z powodzeniem można spożywać w czerwcu, a dodatkowo pojawiają się cukinia, fasolka szparagowa, kabaczek, koper włoski, kukurydza, papryka;

sierpień – bakłażan, botwina, bób, brokuł, burak ćwikłowy, cebula, cukinia, czosnek, dynia, fasola, fasolka szparagowa, groszek zielony oraz cukrowy, jarmuż, kabaczek, kalafior, kalarepa, kapusta biała, pekińska i czerwona, karczochy, koper włoski, kukurydza, marchew, ogórek, papryka, pieczarka, pietruszka, pomidor, por, rzodkiewka, sałata, seler zwykły oraz naciowy, szczaw, szparagi, szpinak, topinambur, ziemniak;

wrzesień – botwina, bób, brokuł, brukselka, burak ćwikłowy, cebula, cukinia, cykoria, czarna rzepa, czosnek, dynia, fasola, fasolka szparagowa, groszek zielony i cukrowy, jarmuż, kabaczek, kalafior, kalarepa, kapusta pekińska, czerwona oraz biała, karczochy, koper włoski, kukurydza, marchew, ogórek, papryka, pieczarka, pietruszka, pomidor, por, rzodkiewka, sałata, seler, seler naciowy, szczaw, szparagi, szpinak, topinambur, ziemniak;

październik – brokuł, brukselka, burak ćwikłowy, cebula, cukinia, cykoria, czarna rzepa, czosnek, dynia, fasola, jarmuż, kabaczek, kalafior, kalarepa, kapusta czerwona, pekińska i biała, karczochy, koper włoski, kukurydza, marchew, ogórek, papryka, pieczarka, pietruszka, pomidor, por, seler, seler naciowy, szczaw, szpinak, topinambur, ziemniak;

listopad, grudzień – brukselka, burak ćwikłowy, cebula, cykoria, czarna rzepa, czosnek, fasola, jarmuż, kapusta biała, czerwona, marchew, pieczarka, pietruszka, por, seler, seler naciowy, topinambur, ziemniak, a dodatkowo w listopadzie spożywać warto jeszcze takie warzywa sezonowe jak: brokuł, dynia, kalafior, kalarepa, kapusta pekińska oraz koper włoski.

Kalendarz owoców sezonowych

A jak wygląda sezonowość w przypadku owoców? Na najwięcej świeżych, lokalnych produktów można liczyć w okresie od czerwca do września, choć również w innych miesiącach dostępne są wartościowe plony. Przez cały rok, od stycznia do grudnia można zjadać smaczne i zdrowe gruszki oraz jabłka. Na kolejne rodzime owoce trzeba czekać do maja. Kalendarz sezonowych owoców przedstawia się więc następująco:

styczeń, luty, marzec, kwiecień – jabłko, gruszka;

maj – agrest, truskawka, jabłko, gruszka;

czerwiec – agrest, czereśnia, czerwona porzeczka, jabłko, gruszka, malina, poziomka, rabarbar, truskawka;

lipiec, sierpień – agrest, borówka amerykańska, brzoskwinia, czereśnia, czerwona porzeczka, gruszka, jabłko, jagoda, malina, mirabelka, morela, porzeczka biała i czarna, poziomka, rabarbar, truskawka, wiśnia, a dodatkowo w sierpniu pojawia się również aronia, jeżyna, śliwka, owoc czarnego bzu;

wrzesień – agrest, aronia, borówka amerykańska, brzoskwinia, czereśnia, czerwona porzeczka, dzika róża, gruszka, jabłko, jagoda, jeżyna, malina, mirabelka, morela, śliwka, owoc czarnego bzu, pigwa, porzeczka biała i czarna, poziomka, rabarbar, truskawka, winogrono, żurawina;

październik – aronia, dzika róża, gruszka, jabłko, śliwka, owoc czarnego bzu, pigwa, rabarbar, winogrono, żurawina;

listopad, grudzień – gruszka, jabłko, a w listopadzie także żurawina.

Przedstawione kalendarze sezonowości warzyw i owoców pokazują w klarowny sposób, że przez cały rok można z powodzeniem zjadać sezonowe, świeże, pełne składników odżywczych produkty.