Jak powinna wyglądać dieta wegetariańska?

Dieta wegetariańska występuje w kilku odmianach, które w różnym zakresie wykluczają mięso i produkty odzwierzęce. Wiele osób, które rozważają przejście na wegetarianizm, zastanawia się jednak, jak rozpocząć nowy sposób żywienia oraz czy konieczna jest suplementacja witamin i składników mineralnych. Równie istotne jest samo komponowanie menu, aby uniknąć niedoborów żywieniowych. Zobacz więc, jak przejść na wegetarianizm w odpowiedni sposób!

Dlaczego dieta wegetariańska jest zdrowa?

Zdaniem specjalistów prawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska to zdrowy sposób odżywiania. Dodatkowo rezygnacja z mięsa może zmniejszać ryzyko wielu chorób jak otyłość, cukrzyca typu 2, choroby serca i układu krążenia, nadciśnienie tętnicze, hipercholesterolemia, niektóre nowotwory, kamica żółciowa i nerkowa, zaparcia, hemoroidy, a nawet próchnica zębów.

Co więcej, dieta wegetariańska ma często niższą wartość energetyczną (jednak nie jest to zasadą), dlatego może być pomocna w redukcji nadmiernych kilogramów. Taki sposób żywienia dostarcza do organizmu mniej cholesterolu, a więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych, węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego. Gwarantuje również większe spożycie witaminy C oraz korzystny stosunek sodu do potasu. Co więcej, rezygnacja z mięsa skutecznie ogranicza również spożywanie antybiotyków i leków weterynaryjnych, węglowodorów aromatycznych i nitrozamin, które negatywnie wpływają na zdrowie.

Co powinna zawierać dieta wegetariańska?

Kluczem do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia jest prawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska. Jakie produkty należy wybierać, aby zaspokoić wszystkie potrzeby organizmu? Oprócz owoców i warzyw w codziennym menu nie może zabraknąć węglowodanów złożonych, zdrowych tłuszczów roślinnych oraz roślinnych źródeł białka. Ciecierzyca, soczewica, fasola, groch, soja, orzechy czy nasiona, to główne źródła białka w diecie wegetarianina.

Doskonałym pomysłem na rozpoczęcie przygody z dietą wegetariańską jest dieta pudełkowa wegetariańska Warszawa. W innych polskich miastach również można znaleźć atrakcyjną ofertę cateringową. Dzięki temu zyskujesz pewność, że otrzymujesz prawidłowo zbilansowane, bezmięsne posiłki, które pokrywają twoje zapotrzebowanie energetyczne oraz dostarczają niezbędnych składników odżywczych. Więcej na ten temat przeczytasz we wpisie: Catering dietetyczny wegetariański – zmiana stylu żywienia pod okiem ekspertów.

Dieta wegetariańska – co można jeść?

Zbilansowana dieta wegetariańska może zawierać różne produkty spożywcze w zależności od stosowanej odmiany wegetarianizmu. Poszczególne odmiany poza podstawowymi produktami dopuszczają:

  • Laktoowowegetarianizm – jaja, mleko i produkty mleczne, miód,
  • Laktowegetarianizm – mleko i produkty mleczne,
  • Owowegetarianizm – jaja,
  • Pescowegetarianizm – ryby,
  • Weganizm – dopuszcza jedynie produkty roślinne.

Dieta wegetariańska – jakie suplementy?

Wegetariańska dieta uznawana jest za zdrową, jednak jej nieprawidłowe skomponowanie może przyczyniać się do niedoborów pokarmowych. Warto więc wcześniej dowiedzieć się, czego szczególnie wymaga dieta wegetariańska. Jakie witaminy i składniki mineralne warto suplementować? Przede wszystkim należy skupić się na witaminie B12, D oraz żelaza.

W przypadku witaminy B12 suplementacja jest konieczna, jeśli z diety wykluczone jest mięso i wszystkie produkty odzwierzęce lub ich spożywana ilość jest mocno ograniczona.

Suplementacja witaminy D w okresie jesienno-zimowym dotyczy każdego. Nie inaczej jest w przypadku osób stosujących dietę wegetariańską. Zalecana dawka tego składnika dla osoby dorosłej to 2000 j.m. Jednak przed rozpoczęciem suplementacji warto skonsultować odpowiednią dawkę z lekarzem rodzinnym.

Suplementacja żelaza jest konieczna jedynie, kiedy jego ilość będzie poniżej normy w badaniu krwi. Osoby na diecie wege powinny więc wykonywać morfologię średnio co 6 miesięcy. Prawidłowo zbilansowana dieta nie powinna jednak wywoływać niedoborów żelaza.

Co jeść zamiast mięsa?

Co jeść, aby dieta wegetariańska w pełni zastępowała białko, które w tradycyjnym żywieniu dostarcza głównie mięso? Alternatywą są produkty roślinne, takie jak soja i warzywa strączkowe – bób, soczewica, ciecierzyca połączone z produktami zbożowymi, orzechami i nasionami.

Osoby spożywające produkty odzwierzęce białko z łatwością dostarczą sobie natomiast poprzez spożycie jaj, ryb, mleka oraz produktów mlecznych. Na szczególną uwagę w tym przypadku zasługują jaja, które stanowią kompletny zestaw aminokwasów endo- i egzogennych. Podobnie jak w roślinach strączkowych można w nich również znaleźć spore ilości żelaza.

Co daje dieta wegetariańska?

Dieta wegetariańska to nie tylko sposób na poprawienie samopoczucia i zmniejszenie ryzyka wielu chorób, dlatego warto sprawdzić, jak zacząć ten sposób odżywiania. Pod uwagę warto wziąć także aspekt ekologiczny oraz etyczny. Mniejsze spożycie mięsa nie tylko ogranicza ubój zwierząt, ale zmniejsza również ich hodowlę, a to ogranicza zużycie wody i produkcję szkodliwych gazów uwalnianych do atmosfery. Warto więc pomyśleć o tym sposobie żywienia holistycznie!