Zielona kawa i jej właściwości

Ekstrakt i ziarna z zielonej kawy to tzw. żywność funkcjonalna. Wpływa na nas bardzo podobnie do zielonej herbaty: pomaga w odchudzaniu, zwalcza wolne rodniki i obniża poziom cukru.

Czym jest zielona kawa?

To niepalone ziarna kawy Robusta. Mają więcej nielotnych związków i zawierają kwas chlorogenowy – związek pomocny w odchudzaniu.

Skuteczność zielonej kawy została potwierdzona naukowo. Decydujący wpływ na utratę wagi, ma kwas chlorogenowy który znajduje się w niepalonych ziarenkach kawy. Jakie jest jego działanie? Zmniejsza absorbcję glukozy o 7% – ze wszystkiego co zjemy.

Inne badania wykazały, że grupa osób spożywających zieloną kawę w określonym czasie schudła średnio 5,4 kg, podczas gdy druga grupa, pijąca kawę zwykłą, schudła średnio 1,7 kg.

Naukowcy zaznaczają jednak, że aby kawa zadziałała, dieta musi być niskotłuszczowa – należy ograniczyć spożywanie tłuszczy do niezbędnego minimum.

Jak przygotować napój z zielonej kawy?

Ziarna kawy rozgniatamy w moździerzu. Nie polecamy młynka elektrycznego, gdyż ziarna są tak twarde, że mogą go uszkodzić. Można to też zrobić w młynku ręcznym – mechanicznym.

Dwie czubate łyżeczki kawy zalewamy wrzątkiem i parzymy ok. 10 minut.

Dziennie najlepiej spożywać dwie filiżanki i wypijać je pół godziny przed posiłkiem. Kawę można doprawiać w dowolny sposób – dosładzając (wybierz ksylitol lub stewię), posypując cynamonem, kardamonem lub dolewając mleko.

Należy pamiętać, że zielona kawa ma specyficzny smak – smakuje gorzko-ziołowo, można więc ją na dobrą sprawę wymieszać z kawą tradycyjną – dwie części kawy czarnej na jedną część kawy zielonej.

Zaleca się, aby diabetycy monitorowali poziom cukru we krwi i unikali zielonej kawy podczas spadku poziomu glukozy.

 Dominika Łuczak

Dietetyk i Konsultant Klienta Apet’eat

Apet'eat catering dietetyczny Warszawa Dominika Łuczak Dietetyk i Konsultant Klienta