Wiosenna detoksykacja – jak oczyścić organizm z toksyn?

Nareszcie zaczęła się długo oczekiwana wiosna! Niestety, czas zimowy w znacznym stopniu obciążył nasz organizm, kumulując w nim spore ilości toksyn. Brakuje Ci energii? Jesteś ciągle zmęczony/a? Często miewasz bóle głowy? Twoja cera jest szara i matowa, a włosy i paznokcie szybko się łamią? Jeśli na większość pytań Twoja odpowiedź brzmi „tak”, być może potrzebujesz wiosennej detoksykacji.

Wiosenne porządki w organizmie

Wraz ze zbliżającym się latem mamy większą motywację do oczyszczenia naszego ciała z nagromadzonych zimą toksyn. Miesiące wiosenne to idealny czas na porządki w naszym organizmie. Rynek warzywny i owocowy już wkrótce zapełni się świeżymi i bogatymi w witaminy oraz składniki mineralne produktami. Zadbajmy więc o żywieniowe wsparcie dla naszego organizmu, aby jak najszybciej odzyskać siłę i witalność. Na naszą pozytywną energię i poprawę samopoczucia dodatkowo będzie miała wpływ większa ekspozycja na promienie słoneczne. Warto więc powoli zacząć korzystać z ciepłych dni i rozpocząć odpowiednią dla nas aktywność fizyczną.

Detoks w praktyce

Detoksykacja organizmu nie należy do typowych diet redukcyjnych (odchudzających). Utrata masy ciała jest tutaj ostatnim elementem, na którym powinno nam zależeć. Pamiętajmy, że detoks ma na celu przywrócenie nam dobrego samopoczucia oraz „oczyszczenie” naszego ciała z toksyn, a nie jego nadwyrężenie. Nie powinien być stosowany długofalowo, jako sposób na walkę ze zbędnymi kilogramami. Restrykcyjna dieta detoksykacyjna niech trwa nie dłużej niż 2 tygodnie.

Przykładowo, nasz program Apet’eat DETOX składa się z dwóch faz. Pierwsza oparta jest na całkowicie wegańskim menu o niskim bilansie kalorycznym i trwa tylko 5 dni. Dla utrwalenia i utrzymania efektu, nasi dietetycy zalecają zastosowanie po tym okresie 14-dniowego programu wegetariańskiego.

Zanim rozpoczniesz „odtruwanie” organizmu, warto przygotować się do niego psychicznie i fizycznie. Podczas tego procesu możesz odczuwać efekty uboczne, takie jak: osłabienie, zawroty głowy, czy brak energii, ale będą one całkowicie normalne i związane oczyszczaniem organizmu.

Aby detoks był skuteczny, należy go przestrzegać i unikać pokus, jakie mogą nam towarzyszyć. Upewnij się, że nie masz pod ręką słodyczy i słonych przekąsek, tłustych mięs i wędlin, soli oraz produktów, zawierających węglowodany proste (np. makaronów pszennych, „białego” pieczywa czy ryżu). Warto w tym miejscu wspomnieć, że cukier jest głównym winowajcą pogorszenia naszego samopoczucia, ponieważ zanieczyszcza organizm oraz spowalnia przemianę materii.

Ważnym krokiem w procesie detoksykacji jest ponadto wyeliminowanie z naszego życia używekkawy, czarnej herbaty, alkoholu i papierosów. Pierwsza faza detoksu powinna trwać około dwóch dni. Jest to etap, który polega na przygotowaniu organizmu do właściwego procesu oczyszczania. Po fazie wstępnej, możesz rozpocząć etap właściwej detoksykacji organizmu: włączyć do diety odpowiednie produkty oraz aktywność fizyczną. Warto tutaj zastanowić się nad skorzystaniem z fachowej pomocy dietetyka, który dopasuje odpowiednio etapy „odtruwania” do Twojego organizmu. Korzystając z oferty cateringu dietetycznego, będziesz mieć pewność, że proces detoksykacji przebiega prawidłowo i jesteś pod opieką wykwalifikowanych specjalistów.

Jeśli decydujesz się na samodzielny detoks, sięgaj zawsze po produkty naturalne i świeże, bez sztucznych dodatków, bogate w witaminy i składniki mineralne (zwłaszcza A, C, E, witaminy z grupy B, cynk, żelazo oraz biotynę). W diecie detoksykacyjnej szczególnie sprawdzą się: świeże warzywa i owoce, grube kasze, produkty z grupy SUPERFOODS. Warto także korzystać z pestek dyni, słonecznika, orzechów oraz wysokojakościowych tłuszczów (np. oleju lnianego, rzepakowego czy oliwy z oliwek). Świetnie sprawdzą się zupy jarzynowe i zupy-kremy, koktajle owocowo-warzywne z otrębami lub płatkami owsianymi czy sałatki z nasionami i pestkami. Powinno się także zrezygnować ze smażenia, a najlepszą obróbką kulinarną w trakcie procesu detoksykacji będzie gotowanie, gotowanie na parze lub pieczenie.

Co pić w czasie detoksykacji? Wybierajmy herbatki ziołowe (np. wspomagające trawienie) czy herbatę zieloną, zamiast kawy czy słodkich napojów gazowanych czy niegazowanych. Niezbędnym elementem diety detoksykacyjnym jest jednak wypijanie co najmniej 1,5 litra wody dziennie (jaką wodę wybrać – możesz przeczytać TU).

Pamiętaj, że najważniejsza zasada detoksu brzmi: nie wolno się głodzić. Oczyszczający efekt można zaobserwować już w pierwszych dniach takiej diety.

 

Produkty, które zasługują na szczególne wyróżnienie
pod względem mocy detoksykacyjnej:

  • przyprawy takie jak pieprz cayenne, kardamon, cynamon, imbir, kolendra, które przyspieszają przemianę materii i zwiększają termogenezę, a więc stymulują spalanie tkanki tłuszczowej i uwalnianie nagromadzonych w niej toksyn;
  • zioła, między innymi fiołek trójbarwny i skrzyp polny, które, dzięki właściwościom diuretycznym, ułatwiają wydalanie z organizmu obecnych w nim niekorzystnych związków;
  • syrop klonowy, który, dzięki bogactwu witamin z grupy B, polifenolowych przeciwutleniaczy, związków o charakterze przeciwzapalnym i aminokwasów, chroni organizm przed stresem oksydacyjnym i poprawia pracę wątroby – głównego organu odpowiedzialnego w organizmie za neutralizację toksyn i ich usuwanie;
  • algi (chlorella, spirulina) zawierające dużą dawkę białka, chlorofilu, beta-karotenu, i innych składników (m.in. fitocyjaniny), dzięki której odżywiają i regenerują organizm, uszczelniają ochronę przed wnikaniem do niego substancji toksycznych i usprawniają usuwanie tych niepożądanych związków, które już się do niego dostały;
  • herbaty zieloną i czerwoną, które, dzięki zawartości antyoksydantów i innych związków, w tym galusanu epigalokatechinowego, przyspieszają metabolizm i wzmacniają naturalne zdolności do detoksykacji;
  • sok z cytryny, który zmniejsza zakwaszenie organizmu, poprawia perystaltykę jelit, działa diuretycznie i dzięki temu stymuluje detoksykację;
  • warzywa i owoce o intensywnych kolorach (czerwony, żółty, zielony), bogate w składniki o silnych działaniu antyoksydacyjnym, jak beta-karoten, likopen, luteina czy antocyjany, które chronią komórki organizmu przed uszkodzeniami i stymulują ich regenerację;
  • orzechy i pestki, zawierające błonnik – naturalną miotełkę usuwającą z organizmu związki toksyczne, m.in. metale ciężkie, i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które usprawniają proces zwalczania przez organizm niekorzystnych związków pochodzących z otoczenia oraz wzmacniają naturalną barierę ochronną, zapobiegającą wnikaniu tych substancji.

 

 

Na koniec, specjalnie dla Was podzielimy się przepisem na pietruszkowy fit-koktajl, który świetnie radzi sobie z usuwaniem toksyn z naszego organizmu:

Składniki:

  • pęczek pietruszki
  • sok ze świeżo wyciśniętej pomarańczy,
  • kiwi,
  • łyżka otrębów owsianych,
  • woda do nadania odpowiedniej konsystencji.

Przygotowanie:

Wszystkie składniki zmiksować blenderem.

Smacznego!

Dominika Łuczak
Dietetyk i Konsultant Klienta Apet’eat

dieta_ucznia