Sezonowy Apet’eat – Truskawkowe szaleństwo

Truskawkowe szaleństwo! Czerwiec stoi pod znakiem truskawki, a wielbiciele tego owocu czekają na ten moment prawie cały rok. My również zachęcamy Was do korzystania z dietetycznych walorów truskawek – niech królują w naszych posiłkach!

 

Słodkie źródło witamin i składników mineralnych

Niewiele jest owoców, które cieszą się tak ogromną popularnością, jak truskawki. I słusznie – z punktu widzenia dietetyki jest to niemal doskonały owoc, który dostarcza szereg witamin i składników mineralnych, niezbędnych w naszej codziennej diecie. Zacznijmy od tego, że szklanka truskawek (około 150 g) to tylko 42 kilokalorie, a w połączeniu z niskim indeksem glikemicznym (40) mogą je spożywać zarówno osoby na diecie, jak i borykające się z cukrzycą typu 1 lub 2.

Dodatkowo taka porcja truskawek to zaspokojenie… dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Oprócz tego, owoc ten dostarcza nam witaminy: A, E czy z grupy B (głównie B2 i B3) oraz składniki mineralne, takie jak: fosfor, krzem, magnez, mangan, żelazo i cynk. Swoją czerwoną barwę zawdzięczają obecnych w nich antocyjanom, które należą do grupy przeciwutleniaczy.

 

Truskawka – coś dla serca i dla urody

Truskawki mają dobroczynny wpływ na nasz układ krążenia. Systematyczne spożywanie truskawek może zmniejszać stężenie cholesterolu frakcji LDL („złego” cholesterolu”) czy triglicerydów we krwi. Dzięki zawartości rozpuszczalnego w wodzie błonnika pokarmowego (głównie pektyn), regulują wchłanianie glukozy oraz pomagają utrzymać odpowiedni poziom glukozy we krwi. Jako źródło antyoksydantów – obniżają ryzyko miażdżycy i zawału mięśnia sercowego.

Ponadto zawierają kwas elagowy, który hamuje mutację komórek, redukując w ten sposób ryzyko powstania nowotworów. Często stanowią składnik kosmetyków do pielęgnacji skóry – chronią przed promieniowaniem ultrafioletowym. Niestety, osoby z alergiami powinny zrezygnować z ich spożywania, ponieważ bardzo silnie uczulają. W dużym stopniu kumulują one także pestycydy, toteż warto kupować je ze znanego źródła oraz unikać spożywania ich poza sezonem.

 

Wniosek: jedzmy truskawki!

Truskawki powinniśmy zrywać lub kupować z szypułkami – dzięki temu zachowają one dłużej świeżość. Pamiętajmy, że są one uniwersalnym owocem: świetnie smakują w różnych postaciach – w koktajlach, smoothies, sałatkach, jako składnik owsianki czy deseru, blendowane, utarte lub w całości, a nawet z… makaronem. Ważne są jednak dodatki, których użyjemy do przygotowania posiłku z truskawek – zamiast śmietany, dodajmy mleko, jogurt naturalny lub maślankę, zamiast – makaronu pszennego, użyjmy tego pełnoziarnistego.

Sezon na nie jest niezwykle krótki, toteż korzystajmy z ich prozdrowotnych właściwości i cieszmy się ich walorami smakowymi – póki jeszcze są dostępne! Rozpocznijmy truskawkowe szaleństwo wraz z Apet’eat – Catering dietetyczny Warszawa!
Przy okazji zapraszamy na nasz fanpage na facebooku – nie przegapcie niczego :)
Apet’eat – catering dietetyczny

Porady Apet’eat catering dietetyczny Warszawa

Dominika Łuczak
Dietetyk i Konsultant Klienta Apet’eat – Catering dietetyczny Warszawa

dieta_ucznia