(nie)Zdrowa Kawa – Fakty i mity

(nie)Zdrowa Kawa – Fakty i mity

Niektórzy z nas nie wyobrażają sobie rozpoczęcia dnia bez dobrej, aromatycznej filiżanki kawy. Dzięki właściwościom pobudzającym, kawa jest uznawana jako „napój bogów” i daje nam energię na przetrwanie kolejnego dnia w pracy lub na uczelni. A czy znacie właściwości rodzaje i właściwości kawy? Jakie są najpopularniejsze mity, dotyczące tego popularnego napoju?

Kofeina, ale nie tylko

Swoje właściwości pobudzające kawa zawdzięcza głównie zawartości kofeiny, która jest jedną z najlepiej przebadanych substancji w świecie medycyny. Odpowiada za poprawienie pamięci i koncentracji, poprzez przyspieszenie przepływu impulsów elektrycznych w mózgu oraz oddziaływanie na centralny układ nerwowy. Jest również naturalnym środkiem przeciwbólowym i może być pomocna w leczeniu migrenowych bólów głowy. Ponadto przyspiesza metabolizm, dlatego też może być zalecana dla osób na diecie redukcyjnej (odchudzającej). W zależności od rodzaju przygotowywanej kawy, zawartość kofeiny waha od 50 – 140 mg.

Należy jednak pamiętać, że jej właściwości pobudzające pojawiają się dopiero po około 30-60 minut od spożycia. Szacuje się, że bezpieczna dla człowieka dawka tego środka o działaniu psychoaktywnym, która nie wywołuje żadnych efektów niepożądanych, wynosi około 300 mg. Ale kawa to nie tylko kofeina. To również spora dawka antyoksydantów, czyli substancji, które neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników. Toteż regularne spożywanie szklanki kawy w ciągu dnia może chronić nas przed chorobami układu krążenia czy nowotworami. Jest zalecana dla astmatyków oraz alergików, ponieważ obniża stężenie histaminy oraz rozszerza oskrzela, zmniejszając spadek częstotliwości ataków duszności.

Czarna kawa – czy kontrowersyjna?

Zdecydowanie najpopularniejsza kawa, po jaką sięgamy w ciągu dnia, to kawa czarna. Przygotowuje się ją poprzez palenie ziaren kawowca. I tak, według naszych upodobań, może występować w formie zmielonej (tzw. „kawa parzona” – 70-140 mg kofeiny w szklance), espresso (skoncentrowany napój – 60-65 mg kofeiny) lub rozpuszczalnej (granulat kawy – 50-80 mg kofeiny).
Warto jednak przytoczyć badania, dotyczące regularnego spożywania kawy czarnej. Po pierwsze – niektóre z nich wykazały, że picie „małej czarnej” może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka prostaty lub okrężnicy. Z kolei badacze z The Florida Alzheimer’s Disease Research Center zaobserwowali, że spożywanie kawy może chronić przed chorobą Alzheimera.

Odchudzające właściwości zielonej kawy

Zielona kawa różni się od kawy czarnej tym, że nie została poddana procesowi palenia. Dzięki temu ma ona bardziej kwaskowaty i łagodny posmak oraz nie zawiera substancji z grupy diterpenów, które mogą zwiększać stężenie cholesterolu całkowitego we krwi. Kawa ta wyróżnia się także tym, że zawiera kwas chlorogenowy – antyoksydant, który ma lepsze właściwości przeciwutleniające, niż te zawarte w zielonej herbacie. Szczególnie zaleca się ją osobom na diecie redukcyjnej, ponieważ przyspiesza metabolizm, a jej regularne spożywanie, może zmniejszać cellulit.

Filiżanka kawy – nie dla każdego

Kawa zaliczana jest do używek, czyli substancji, które wywierają określony wpływ na organizm człowieka. Dlatego też szczególną ostrożność przy piciu kawy powinny zachować kobiety ciężarne, karmiące piersią, osoby z chorobami serca, dzieci i młodzież poniżej 18 roku życia. Ponadto kawa zwiększa wydzielanie kwasu solnego w żołądku – nie jest wskazana dla osób z chorobami górnego odcinka przewodu pokarmowego. Picie kawy stanowi przyczynę kontrowersji ze względu na zawartość akrylamidu – substancji, która wykazuje właściwości rakotwórcze. Należy także pamiętać, że kofeina zwiększa wydalanie magnezu i wapnia z organizmu człowieka.

Cudowna kawa zbożowa

Alternatywą dla osób, które nie mogą spożywać naturalnej kawy, może być kawa zbożowa. Otrzymywana jest ona z palonych ziaren pszenicy, często z dodatkiem cykorii. Smakiem jest niezwykle podobna do kawy naturalnej. Kawa zbożowa głównie różni się tym, od kawy naturalnej, że nie zawiera kofeiny. Mogą ją spożywać kobiety w ciąży, kobiety karmiące, dzieci oraz osoby z chorobami przewodu pokarmowego. Jest też niskokaloryczna – można ją zalecać osobom na diecie odchudzającej.

Jaką kawę wybrać?

Mitem jest, że kawa jest niezdrowym napojem i powinno się kompletnie zrezygnować z jej spożycia. Należy jedynie zwrócić uwagę, aby kawa nie zawierała sztucznych oraz niezdrowych dodatków. Trzymając się sztywno kilku zasad, możemy sobie pozwolić na filiżankę „małej czarnej” w ciągu dnia:

  1. Nie dodawaj cukru oraz sztucznych substancji słodzących. Jeśli jednak nie potrafisz pić niesłodzonej kawy, wybierz ksylitol lub stewię.
  2. Unikaj śmietan, śmietanek i innych tłustych produktów mlecznych.
  3. Maksymalnie staraj się wypijać 3 filiżanki kawy dziennie.
  4. Jeśli wybierasz kawę rozpuszczalną, dopilnuj, aby nie zawierała ona żadnych sztucznych dodatków.
  5. Delektuj się nią! Kawa nie jest wodą, którą powinno się wypijać około 2 litrów dziennie.

Przy okazji zapraszamy na nasz fanpage na facebooku – nie przegapcie niczego :)

Apet’eat – catering dietetyczny

Porady Apet’eat catering dietetyczny Warszawa

Dominika Łuczak

Dietetyk i Konsultant Klienta Apet’eat – Catering dietetyczny Warszawa

dieta_ucznia