Jak się zdrowo odżywiać i schudnąć?

Nie od dziś wiadomo, że zdrowe jedzenie sprzyja zachowaniu szczupłej sylwetki,  ale jest także najlepszą drogą do odzyskania świetnej figury. Aby dieta miała jakikolwiek sens, należy ją zaplanować najlepiej pod okiem fachowca i przestrzegać wszystkich zaleceń. Na pewno należy zdecydowanie ograniczyć spożycie węglowodanów prostych,  gdyż to one w dużej mierze są odpowiedzialne za to, że nasza figura jest daleka od ideału.

Kolejną rzeczą która wymaga dyscypliny i całkowitego zaangażowania, jest spożywanie posiłków pięć razy dziennie, w równych odstępach czasowych.

Ważne jest także, aby ostatni posiłek miał miejsce najdalej na 2-3 godziny przed snem, wtedy organizm będzie miał czas na przynajmniej częściowe spalenie zjedzonej porcji. Wczesne jedzenie kolacji sprzyja także higienie snu – śpimy lepiej, spokojniej i zdrowiej. Budzimy się bardziej wypoczęci, co przecież ma także ogromny wpływ na nasze funkcjonowanie w czasie dnia, a aby dieta miała sens i nie zrujnowała nam zdrowia musimy się także wysypiać.

No więc, co i jak jeść?

  1. Jedz tylko pełnowartościowe posiłki
    Dieta powinna składać się przede wszystkim z pełnoziarnistych produktów zbożowych, które zawierają złożone węglowodany i błonnik, niskotłuszczowych produktów mlecznych, chudego mięsa –  które są głównym źródłem pełnowartościowego białka w diecie oraz zdrowych tłuszczów.
  1. Dużo warzyw i owoców
    Wszyscy potrzebujemy mnóstwa  witamin i wielu składników mineralnych. Niech w porcjach będzie jak najwięcej warzyw, bo to one pomagają w chudnięciu.
  1. Na pierwszym miejscu produkty naturalne
    Podstawowa zasada – rezygnujemy z produktów przetworzonych. Większość z nich zawiera syrop glukozowo – fruktozowy, albo glutaminian sodu, czy inne składniki które nam w niczym nie pomagają. Warto zrezygnować z gotowego jedzenia – efekty szybko przyjdą same!
  1. Błonnik – Twój przyjaciel
    Pomoc w przemianie materii, szybsze osiągnięcie uczucia sytości, naturalne oczyszczanie organizmu – błonnik to czyste błogosławieństwo.
  1. 5-6 posiłków dziennie
    Przyspieszenie metabolizmu, zmniejszenie porcji (co ma wpływ również na wielkość żołądka), uniknięcie napadów głodu – przyznacie, że to same plusy?
  1. Zjadaj śniadanie
    Śniadanie jedz królewskie, obiad z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi. Znacie to powiedzenie? I sama w nim prawda, bo zjedzone najdalej po godzinie od wstania z łóżka śniadanie to porcja energii na start dnia i podkręcenie metabolizmu.
  1. Co pijesz?
    Kawa, herbata, które zazwyczaj sa dosładzane… No właśnie cukier. Kolorowe napoje a nawet soki to zły pomysł podczas diety. Jeśli nie możesz żyć bez słodkiego napoju, to dosładzaj zdrowymi produktami: ksylitol, stewia: są zdecydowanie zdrowsze i mniej kaloryczne od białego cukru!
  1. Nie jedz fast-foodów
    To ogromna góra tłuszczu i węglowodanów. Czy dla chwili przyjemności warto zaprzepaścić to co  się do tej pory osiągnęło?
  1. Zrezygnuj ze słodyczy
    Cukier, cukier, cukier. Mówimy mu stanowcze nie! Jeśli chcesz aby Twoja dieta miała sens, odstaw go a po naprawdę krótkim czasie zobaczysz wspaniałe rezultaty.

Porady Apet’eat

Dominika Łuczak
Dietetyk i Konsultant Klienta Apet’eat

dieta_ucznia