Fenomen mleka roślinnego

Fenomen mleka roślinnego

Mleka roślinne zdobywają coraz większe uznanie wśród Polaków oraz częściej zaczynają gościć w naszym codziennym jadłospisie. Doceniane są nie tylko ze względu na walory smakowe, ale również za wszechstronne zastosowanie w kuchni oraz bogactwo witamin i składników mineralnych.

Nie tylko na diecie „bezmlecznej”

Mleko roślinne to umowna nazwa wszystkich mlek, które nie pochodzą od zwierząt. Do tej pory były sławne jedynie wśród osób na diecie „bezmlecznej” (z alergiami lub z nietolerancją laktozy), wegan lub osób, które mleka zwierzęcego po prostu nie lubią. Swoją popularność zawdzięczają głównie temu, że nie zawierają kontrowersyjnej laktozy czy kazeiny, charakterystycznych dla mlek pochodzenia zwierzęcego. Mleka roślinne produkowane są:

  • z nasion (mleko słonecznikowe, sojowe),
  • z orzechów (mleko z orzechów laskowych, nerkowca, kokosowe, migdałowe),
  • z ziaren zbóż (mleko jaglane, owsiane, ryżowe, orkiszowe).

Mleka roślinne stanowią znakomity substytut mleka, dlatego też można je dodawać wszędzie tam, gdzie do tej pory dodawaliśmy mleko zwierzęce. Świetnie sprawdzą się jako baza do owsianki, dodatek go koktajli, do pieczenia, naleśników i innych potraw.

Jakie mleko roślinne będzie dla mnie najlepsze?

Na półkach sklepowych pojawia się coraz więcej mlek roślinnych, które różnią się od siebie smakiem, zapachem czy, jak to w dietetyce bywa, wartościami odżywczymi. Dużo zależy od naszych preferencji smakowych, więc warto wypróbować wszystkie rodzaje mlek. Jeśli kupujemy mleko roślinne w sklepie, to trzeba zwrócić uwagę na etykietę i wybierać takie, które nie będą zawierały żadnych dodatków: substancji słodzących czy sztucznych aromatów (typu wanilia lub czekolada). Ale mleko roślinne można wykonać w banalny sposób w domu, dlatego szczególnie polecamy Wam przygotowywanie ich własnoręcznie – uzyskamy wtedy pewność, że nasz napój jest bez żadnych dodatków.

Oto kilka rodzajów mleka roślinnego i ich charakterystyczne właściwości, które być może ułatwią Wam wybór odpowiedniego produktu dla Was:

  1. Mleko sojowe – należy do najpopularniejszych mlek roślinnych. Jest źródłem żelaza, wapnia oraz witamin z grupy B. Szczególnie zaleca się je wegetarianom, ze względu na dość dużą zawartość białka. Nie zawiera dużej ilości tłuszczu – jest on na podobnym poziomie, jak w mleku krowim (około 2%). Spore kontrowersje wzbudza zawartość fitoestrogenów w tym mleku – jednakże aktualne badania wykluczają ich wpływ na organizm człowieka. Szczególną uwagę powinny na nie zwracać osoby z alergiami (soja jest silnym alergenem) oraz chorobami przewodu pokarmowego (ze względu na ciężkostrawność).
  2. Mleko kokosowe – nie należy mylić z mleczkiem kokosowym (tym w puszce). Mleko to charakteryzuje się przyjemnym, słodkim smakiem. Obfituje w witaminy z grupy B oraz witaminę E. Stanowi także źródło selenu, magnezu i fosforu.
  3. Mleko owsiane – jest zdecydowanie najlepszym źródłem wapnia, pośród wszystkich mlek (około 120 mg/100 g produktu), dlatego szczególnie zaleca się je weganom. Charakteryzuje się bardzo małą zawartością tłuszczu, a dodatkowo jest łatwo strawne.
  4. Mleko ryżowe – najbardziej hipoalergiczne spośród wszystkich mlek roślinnych. Jest bezpieczne dla małych dzieci.
  5. Mleko migdałowe – produkowane z migdałów (należy pamiętać, aby wcześniej obrać je ze skórki), charakteryzuje się niezwykle niską kalorycznością (około 30 kcal w 100 g produktu). Jest łatwo strawne, więc mogą je włączyć do diety osoby z chorobami przewodu pokarmowego. Ze względu na bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz wielu cennych składników mineralnych (m.in. magnezu, wapnia, potasu i cynku), mogą je spożywać zarówno weganie, sportowcy, jak i dzieci.

Specjalnie dla Was przygotowaliśmy także grafikę, przedstawiająca jak w prosty sposób można przygotować mleko roślinne.

Fenomen Mleka Roślinnego

Przy okazji zapraszamy na nasz fanpage na facebooku – nie przegapcie niczego :)
Apet’eat – catering dietetyczny

Porady Apet’eat catering dietetyczny Warszawa

Dominika Łuczak

Dietetyk i Konsultant Klienta Apet’eat – Catering dietetyczny Warszawa

dieta_ucznia