Dlaczego warto? – catering dietetyczny Warszawa

Coraz ciężej pogodzić nam obowiązki domowe (w tym również gotowanie) ze szkołą, uczelnią czy pracą. Rozwiązaniem staje się więc korzystanie z usług, które w niektórych przypadkach pozornie mają być receptą na nasz brak czasu. Przykładem będzie spożywanie posiłków typu fast-food i innych gotowych produktów. Badanie CBOS wykazało, iż coraz częściej sięgamy po posiłki lunch box dostarczane do domu, z barów szybkiej obsługi czy restauracji. Dietetycy podkreślają: zdrowe żywienie to klucz do naszego zdrowia.

Co to znaczy zbilansowana dieta?

Często słyszymy, że nasza codzienna dieta musi być odpowiednio zbilansowana. W praktyce oznacza to, że powinna ona dostarczać wszystkich składników pokarmowych (białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne) w ilościach i proporcjach optymalnych dla prawidłowego funkcjonowania i/lub rozwoju organizmu. Dlatego nasz zwyczajowy jadłospis warto oprzeć na Piramidzie Zdrowego Żywienia.

Zaprojektowana jest ona przez dietetyków oraz specjalistów od żywienia w taki sposób, aby przedstawiała różne grupy produktów spożywczych – od tych, które powinniśmy spożywać najczęściej, po takie, po które powinniśmy sięgać rzadziej.

Toteż podstawą Piramidy Żywieniowej są produkty zbożowe. Najlepiej jest wybierać produkty z mąki razowej (pełnoziarnistej), która będzie dostarczała nie tylko dużych ilości błonnika pokarmowego, ale również niektórych witamin i składników mineralnych. Kolejnym elementem będą warzywa (zalecane dzienne spożycie to około 500 g) i owoce (zalecane dzienne spożycie to około 200 g).

Są one niezastąpionym źródłem witamin i składników mineralnych, naturalnych przeciwutleniaczy oraz błonnika pokarmowego. Ponad warzywami i owocami, znajdują się mleko i jego przetwory, które obfitują w wapń, pełnowartościowe białko oraz niektóre witaminy z grupy B. Wśród tej grupy produktów spożywczych warto wybierać te, które mają obniżoną zawartość tłuszczu. Przedostatni element Piramidy Żywieniowej stanowią źródła białka, tj. mięso, ryby, jaja i nasiona roślin strączkowych. Wierzchołek zaś to wysokiej jakości tłuszcze, takie jak oleje i oliwa z oliwek.

Czy catering dietetyczny może być rozwiązaniem?

Wszyscy zdajemy sobie sprawę, iż korzystanie z barów szybkiej obsługi, restauracji czy tzw. „śmieciowego jedzenia” (ang. junk food) nie zadba o nasze zdrowie i nie pokryje zapotrzebowania na wszystkie składniki pokarmowe. Takie żywienie będzie obfitowało w nieodpowiedniej jakości tłuszcze (nasycone kwasy tłuszczowe oraz wielonienasycone „trans” kwasy tłuszczowe) oraz cukry proste, a tym samym będzie przyczyniało się do wzrostu masy ciała i naszego złego samopoczucia. Dlatego też jedną z form zmiany nawyków żywieniowych oraz wprowadzenia zdrowej i zbilansowanej diety jest skorzystanie z pomocy cateringu dietetycznego.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze cateringu dietetycznego na dowóz?

Przede wszystkim firma oferująca usługi żywieniowe może być dedykowana prawie każdemu z nas – tym, którzy chcą zdrowo się odżywiać, schudnąć czy też osobom, które muszą stosować dietę, dostosowaną do ich dieto – zależnego schorzenia, o ile lekarz nie zaleci specjalistycznej opieki.

Kiedy już wiesz, że nie jesteś w stanie samodzielnie przygotowywać odpowiedniej jakości posiłków, a zdrowy styl życia i dbałość o własne ciało są dla Ciebie ważne, zastanów się, czy posiłki dostarczane do domu nie będą dla Ciebie dobrym rozwiązaniem. Podjęcie decyzji o skorzystaniu z tego rodzaju usług to jednak dopiero początek drogi – nie chcesz przecież, by to, co jesz, poszło na marne i było przygotowywane w nieodpowiednich warunkach czy przez nieodpowiednie osoby.

Zacznij więc od poszukiwania odpowiedniej firmy cateringowej. W pierwszej kolejności przyjrzyj się uważnie stronie internetowej firmy – dowiesz się z niej, jakiego rodzaju diety pudełkowe oferuje czy możliwe jest uwzględnienie Twoich indywidualnych potrzeb związanych np. z alergią pokarmową czy określonym schorzeniem.

Drugą istotną informacją, na którą koniecznie musisz zwrócić uwagę są kwalifikacje personelu – czy Twoje diety w pudełku komponować będzie osoba z kierunkowym wykształceniem dietetycznym, która ukończyła wyższą uczelnię medyczną lub przyrodniczą, mająca już doświadczenie w realizacji podobnych zadań i wiedzę nie tylko żywieniową, ale również kulinarną.

Tylko ktoś taki może stanowić gwarancję wysokiej jakości posiłków oraz ich dobrego smaku. Ważną osobą jest również szef kuchni – dla kogo gotował wcześniej czy jego umiejętności zostały już docenione w postaci, np. nagród kulinarnych? To ważne, bo przecież to on nada posiłkowi ostateczny kształt i dostarczy Twojemu podniebieniu niezapomnianych rozkoszy (lub nie).

Kiedy wstępne rozpoznanie masz już za sobą, sprawdź media społecznościowe – czy firma obecna jest na portalu Facebook? Fanpage jest bardzo dobrym źródłem opinii o jakości diety i rzetelności dostaw – przecież nie zależy Ci na ciągle spóźniającym się kurierze, a oceny innych użytkowników dostarczą Ci w tej materii potrzebnych informacji. Często firmy umieszczają także zdjęcia przygotowywanych posiłków, co pozwoli Ci na wyciągnięcie przynajmniej wstępnych wniosków odnośnie stopnia dopasowania oferty do Twoich potrzeb. Czy firma korzysta z różnorodnych produktów, także sezonowych? Czy stosuje produkty z grupy superfood, jak nasiona chia czy komosa ryżowa?

W jaki sposób posiłki są przygotowywane – czy jest to głównie zalecane przez ekspertów gotowanie, duszenie i pieczenie czy mniej zdrowe smażenie? Czy posiłki wyglądają estetycznie? Czy pozwolą Ci na przeżycie kulinarnej przygody, poznawanie nowych smaków i poszerzanie swoich kulinarnych horyzontów? Jeśli nie, szukaj innej firmy – dieta ma być przyjemnością!

Wiesz już, co oferuje firma? Sprawdź ją poprzez bezpośredni kontakt – zadzwoń i zapytaj, co mogą Ci zaproponować? Na wstępie przeprowadzony powinien zostać krótki wywiad dietetyczny – dobry dietetyk zapyta Cię o cel stosowania diety, wiek, parametry antropometryczne (wzrost, masa ciała), poziom aktywności fizycznej oraz ewentualne schorzenia.

Szukasz taniego cateringu  z dostawą? Liczy się nie tylko cena. Cenę łatwo się zapomina, dobrej jakości nie.

Dopiero po uzyskaniu tych informacji otrzymasz spersonalizowaną propozycję diety o kaloryczności dostosowanej do Twoich potrzeb. Nie powinna być to wartość zbyt niska, by ograniczyć ryzyko efektu jo-jo ani zbyt wysoka, by pozwolić Ci na osiągnięcie wyznaczonego celu.

Warto dowiedzieć się także czy możliwe jest zamówienie posiłku próbnego – Ci, którzy nie muszą się wstydzić jakości swoich dań z pewnością pozwalają na takie zapoznanie się z ofertą. Catering dietetyczny Warszawa tanio znajdziesz na wielu stronach. Tanio i dobrej jakości? To jest wyzwanie!.

Spróbowałeś, zachwyciłeś się smakiem i chcesz już zawsze korzystać z cateringu? Gratuluję – właśnie zdjąłeś ze swoich barków poważny problem obejmujący codzienne zakupy, gotowanie i sprzątanie po posiłkach, a zaoszczędzony w ten sposób czas możesz wykorzystać… jak tylko chcesz!

Porady Apet’eat

Dominika Łuczak
Dietetyk i Konsultant Klienta Apet’eat

dieta_ucznia