Dieta oczyszczająca – rozpraw się z toksynami

Lato to czas odpoczynku, zarówno od pracy, szkoły, uczelni, jak i innych obowiązków. W pełni korzystamy z dobrodziejstw wspaniałej pogody, malowniczych krajobrazów, ciepłego morza, czystych jezior czy wysokich gór i nabieramy siły przed kolejnym rokiem nowych wyzwań. Niestety, z okresem letnim wiążą się także wakacje od zdrowego stylu życia.
Zaniedbujemy ciężko wypracowane zdrowe nawyki żywieniowe oraz zapominamy o regularnej aktywności fizycznej. Dla naszego organizmu jest to ogromne obciążenie – może ono doprowadzić do pogorszenia jakości życia oraz do przedwczesnego starzenia się, którego głównym winowajcą będą gromadzące się w naszym organizmie toksyny.

Poznaj ofertę cateringu Apet’eat

Skąd się biorą niebezpieczne związki w naszym organizmie?

Różne szkodliwe związki chemiczne, które wnikają do naszego ciała przez skórę, płuca i układ pokarmowy można ogólnie sklasyfikować jako toksyny. Niektórzy specjaliści nazywają je nawet trucizną, ponieważ zaśmiecają nasz organizm oraz wpływają negatywnie na funkcjonowanie przewodu pokarmowego, układu moczowego i oddechowego, skórę oraz nasze samopoczucie.

Do głównych źródeł tych szkodliwych związków zalicza się najczęściej: zanieczyszczenie środowiska, papierosy, nieodpowiednia dieta (bogata w nasycone kwasy tłuszczowe, cukry proste, substancje konserwujące, barwniki, kawę oraz alkohol), nadużywanie leków oraz przewlekły stres. Do toksyn należą także końcowe produkty procesów metabolicznych, zachodzących w organizmie człowieka, takie jak kreatynina lub mocznik.

Czy nadmiar toksyn w organizmie mnie dotyczy?

Istnieje szereg objawów, które mogą świadczyć o tym, iż w naszym organizmie występuje nadmiar szkodliwych związków, które zaburzają wewnętrzną równowagę. Będą do nich należały: przemęczenie, obniżenie sprawności psychicznej i fizycznej, zaburzenia koncentracji i pamięci, częste bóle głowy, choroby skóry, nieprzyjemny zapach ciała, obniżenie odporności oraz zaburzenia nastroju. Warto sprawdzić, czy Twój organizm potrzebuje detoksykacji poprzez rozwiązanie krótkiego testu, przygotowanego przez naszych specjalistów.

Zdrowa detoksykacja

Jeżeli wynik testu wyszedł pozytywny, a Twój organizm nie radzi sobie z nadmiarem toksyn lub zdajesz sobie sprawę, że prowadzisz niezdrowy styl życia, warto rozważyć rozpoczęcie diety detoksykującej. Będzie ona miała na celu oczyszczenie organizmu z toksyn, nagromadzonych na skutek niezdrowego jedzenia, spożycia dużych ilości kawy, alkoholu lub palenia papierosów. Ponadto wspomoże funkcjonowanie wątroby, przewodu pokarmowego, układu oddechowego i moczowego.

Istnieje wiele rodzajów diet oczyszczających, jednak wszystkie powinny mieć przynajmniej jedną wspólną cechę – nie powinny trwać dłużej niż kilka dni, gdyż zbyt długi okres restrykcyjnej detoksykacji może znacząco obciążać organizm. Warto również, by rozpocząć ją fazą wprowadzającą, która przygotuje organizm do właściwego oczyszczenia, dzięki czemu eliminacja toksyn będzie bardziej efektywna.

Jak powinien wyglądać jadłospis diety mającej na celu usunięcie szkodliwych związków? Przede wszystkim powinien bazować na świeżych owocach i warzywach, ze szczególnym uwzględnieniem tych o udowodnionych właściwościach oczyszczających, np. bogatych w potas lub związki siarkowe. Do diety takiej warto włączyć także produkty wspomagające detoksykację, jak niektóre zioła (bratek, skrzyp polny), herbaty, ale także przyprawy, np. te zwiększające termogenezę lub stymulujące pracę wątroby, która jest w organizmie najważniejszym organem odpowiedzialnym za neutralizację toksyn.

Z pewnością wykluczone powinny zostać z takiej diety produkty zakwaszające, jak mięso, ale również częste alergeny, do których zaliczamy laktozę i kazeinę, obecne w produktach mlecznych czy gluten pochodzący ze zbóż. W odstawkę musi także pójść kawa, sól czy cukier. Istotnym elementem oczyszczania jest także wypijanie każdego dnia odpowiedniej ilości płynów nawadniających.

Najpierw detoks, ale co potem? Dla uzyskania trwalszych efektów warto pomyśleć nad prowadzeniem jeszcze przez 2-3 tygodnie łagodniejszej formy diety oczyszczającej, np. diety wegetariańskiej, która pozwoliłaby na stabilizację efektów uzyskanych w etapie ścisłej detoksykacji.

Czy tylko korzyści?

Stosowanie krótkotrwałych, dobrze przygotowanych diet oczyszczających niesie ze sobą szereg korzyści: poprawia funkcjonowanie przewodu pokarmowego czy układu krążenia, wspomaga układ odpornościowy, co jest szczególnie ważne wobec zbliżającego się sezonu przeziębień. W przypadku kobiet istotną wartością dodaną może być także korzystny wpływ zawartych w niej antyoksydantów na stan skóry, włosów i paznokci, narażonych latem na oddziaływanie promieni słonecznych, słonej wody czy klimatyzacji.

Zastrzyk antyoksydantów oznacza także więcej energii i chęć do działania, która przyda się wszystkim, wracającym po urlopie do pracy czy szkoły.

Należy pamiętać jednak, że takie działanie ma wyłącznie dieta opracowana i prowadzona pod okiem odpowiednio wykwalifikowanego dietetyka, gdyż niska kaloryczność oraz wykluczenie określonych grup produktów spożywczych może nieść ze sobą ryzyko niedoborów pokarmowych i zaburzać prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Dobry dietetyk wie dodatkowo, u kogo dieta taka nie powinna być stosowana i jak długo może ona trwać oraz aby przyniosła oczekiwane rezultaty bezwzględnie należy stosować się do jego zaleceń.

Zamów dietę pudełkową DETOX

Porady Apet’eat

Ewelina Bancerz
Dietetyk i Konsultant Klienta Apet’eat – Catering dietetyczny Warszawa