Catering dietetyczny wegetariański – zmiana stylu żywienia pod okiem ekspertów

Dieta wegetariańska polega na całkowitym wyeliminowaniu z jadłospisu mięsa, bez rezygnowania jednak z produktów pochodzenia zwierzęcego, takich jak jaja oraz mleko i produkty mleczne. Podstawą wegetarianizmu są pokarmy roślinne: produkty z pełnych ziaren zbóż, warzywa, nasiona roślin strączkowych, owoce, orzechy, pestki, nasiona i grzyby.

Dzięki licznym badaniom klinicznym, specjalistom udało się ustalić, że prawidłowo zbilansowana dieta wegetariańska ma korzystny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, a nawet zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych chorób. Czy  warto rezygnować ze spożywania mięsa? Jak w bezpieczny sposób przejść na wegetarianizm?

Poznaj ofertę cateringu Apet’eat

Wegetarianizm – wiedza i zaangażowanie

Liczne badania wykazują, iż jadłospis wegetariański jest doskonały dla osób, które pragną prowadzić zdrowy styl życia, poprawić stan swojego zdrowia, a nawet może być pomocny w leczeniu niektórych chorób cywilizacyjnych. Dieta bezmięsna ma udowodnione działanie antykancerogenne*. Jest bowiem cennym źródłem związków bioaktywnych o potencjalnym działaniu przeciwnowotworowym (w tym także antyoksydantów). Ponadto może zmniejszać ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych**, w tym także zawału mięśnia sercowego czy udaru mózgu. Zaleca się ją także osobom z otyłością, cukrzycą typu II oraz nadciśnieniem tętniczym krwi.

Zanim jednak zechcemy wprowadzić do naszego życia jadłospis wegetariański, należy pamiętać, że dieta nie jest łatwa do zbilansowania. Samo wykluczenie z diety mięsa i zastąpienie go dodatkową porcją ziemniaków czy frytek nie wpłynie korzystnie na nasze zdrowie. Podjęcie decyzji o przejściu na wegetarianizm, powinno być zatem poprzedzone zebraniem jak największej ilości informacji na temat takiej zmiany stylu życia. Przede wszystkim dlatego, iż dieta bezmięsna nie dostarcza wszystkich niezbędnych nam składników pokarmowych. Ryzyko niedoborów dotyczy przede wszystkim witaminy B12, witaminy D, żelaza oraz cynku, a czasami także pełnowartościowego białka.

Warto więc, przed podjęciem decyzji o wykluczeniu mięsa z jadłospisu, poszerzyć swoją wiedzę żywieniową oraz kulinarną, eksperymentować z nowymi przepisami, składnikami i przyprawami, aby dieta wegetariańska była smaczna, dobrze zbilansowana, zdrowa i różnorodna.

Dodatkowo należy pamiętać, że nie jest ona zalecana każdemu z nas, a szczególną ostrożność podczas jej stosowania powinny zachować kobiety w ciąży oraz karmiące, dzieci i osoby starsze.

Wegetarianizm w cateringu dietetycznym

Dieta wegetariańska wymaga dużego zaangażowania w planowanie posiłków oraz odpowiedniej ilości wolnego czasu na ich przygotowanie. Zmiana jadłospisu często wiąże się także z niezrozumieniem pozostałych członków rodziny czy współlokatorów, którzy nie chcą rezygnować ze spożywania mięsa. Z tego względu, jeśli chcesz w swoim życiu w pełni korzystać z dobrodziejstw jadłospisu wegetariańskiego, warto rozważyć skorzystanie z cateringu dietetycznego.

Firma oferująca takie usługi w pełni dostosuje jadłospis do Twoich potrzeb żywieniowych oraz preferencji smakowych, ponieważ nad jego komponowaniem czuwa profesjonalny dietetyk. Dania będą urozmaicone, zbilansowane i smaczne, a wykwalifikowany specjalista zadba również o wysoką jakość posiłków.

Wskutek nieprawidłowego przechowywania warzywa i owoce, które stanowią podstawę diety wegetariańskiej, szybko tracą swoją wartość odżywczą. Zakup dobrej jakości produktów z tej grupy także stanowi nie lada problem – warzywa dostępne na półkach sklepowych często muszą przebyć od producenta do konsumenta długą drogę. Trafiają więc do naszych rąk pozbawione pierwotnego wspaniałego smaku, a często również ze zmniejszoną zawartością składników odżywczych, które są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Dobre firmy cateringowe nawiązują współpracę z lokalnymi dostawcami (głównie rolnikami), co zdecydowanie skraca czas, w jakim po zbiorach owoce i warzywa trafiają na Twój talerz. Dzięki temu nie musisz martwić się o jakość dostarczanych posiłków, które są dostosowane do Twoich potrzeb żywieniowych i odpowiednio bilansowane pod kątem składników odżywczych. Dodatkowo, dietetycy z cateringu dietetycznego zadbają o to, abyś poznawał nowe smaki, ponieważ komponują jadłospis z produktów, które są niezwykle bogate w korzystne związki, a w diecie przeciętnego Polaka niestety rzadko wykorzystywane, takie jak jarmuż, komosa ryżowa, amarantus, tempeh, zielona soja, nasiona chia, orzechy, pestki, a przede wszystkim nasiona roślin strączkowych.

Nie musisz więc martwić się, że Twój wegetariański jadłospis będzie nieodpowiednio skomponowany, nudny czy niesmaczny. Dietetyk zadba, aby na Twoim talerzu znalazły się wyłącznie dobrze przemyślane dania, a Ty będziesz mógł w pełni cieszyć się z korzyści, wynikających ze stosowania diety roślinnej, która będzie wpływała pozytywnie na Twoje zdrowie.

Dominika Łuczak
Dietetyk i Konsultant Klienta Apet’eat

* Szostak-Węgierek D., Zalega J.: Żywienie w profilaktyce nowotworów. Część III. Diety o właściwościach przeciwnowotworowych, Probl Hig Epidemiol 2013; 94(1): 59-70

**http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25343719, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25198208